LogoHjem

Luftskipet «NORGE» - et 90 års minne

Av Leif-Dan Birkemoe

Luftfartshistorie er også lokalhistorie. I perioden 1917 til først på 1930-tallet tok det av og landet småfly på Østensjøvannet. Rundflyvninger ble tilbudt av luftens pionerer.

Det var rene folkevandringen til Ekebergsletta 14. april 1926. Der var også Arne Thorleif Belstad, far til Tor Belstad fra Oppsal som tok dette bildet.
Kilde: Østensjø lokalhistoriske bilder, bilde-ID: B20150086.

I samtale med flere informanter den gang kom det frem at i 1926 var også luftskipet NORGE observert fra området ved Østensjøvannet på vei til Nordpolen. Ikke så underlig det, tusenvis fulgte jo med ved luftskipets innflygning over Oslo onsdag 14. april.

Luftskipet Norge

Luftskipet var fylt med hydrogen. Det hadde en lengde på 106 m og en høyde på 26 m. Volumet var ca. 19 000 kubikkmeter. Det hadde tre Maybach-propellmotorer med en samlet ytelse på ca. 575 kW (780 hk), og største hastighet lå på 115 km/h. Den mest økonomiske hastighet 80 km/h.
Kilde: Store norske konversasjonsleksikon

Luftskipet forlot Roma 10. april 1926 med ingeniør og oberst Umberto Nobile som fører og med italienske mekanikere i tillegg til noen norske deltakere, rormann Oscar Wisting, luftskipsfører Hjalmar Riiser-Larsen, mekaniker Oskar Omdal og Roald Amundsens nevø Gustav Amundsen. Landingen på Ekebergsletta fant sted onsdag 14. april 1926 ved totiden om ettermiddagen hvor luftskipet ble fortøyd i en spesialbygd mast. Mannskapet hadde håpet at de fikk bli til neste morgen, men «meteorologisk institutt fremtryllet en liten cyklon et eller annet sted over England, og den jaget oss avgårde allerede samme kveld», skriver Gustav Amundsen. Kl. 01.20 natten til den 15. april gikk ferden videre til St. Petersburg (den gang Leningrad), Vadsø og Svalbard der Roald Amundsen og navigatør Lincoln Ellsworth sluttet seg til. Luftskipet var over Nordpolen 12. mai.

Torsdag 14. april 2016 var det en markering ved minnesmerket der fortøyningsmasten sto på Ekebergsletta. Det var den italienske ambassaden som tok initiativ til arrangementet og ambassadør Novello Giorgio holdt tale og la ned blomster. Det ble også lagt ned blomster fra Utenriksdepartementet og Norges Luftsportsforbund. Dag Jarnøy fra Bekkelagshøgda Lokahistoriske Forening (BLF) holdt en tale om stedet og minnesmerket som det er på tide å oppgradere. Ellers var det overflygning av veteranfly - en Tiger Moth fra tidlig 1930-tallet - som BLF hadde leiet inn for anledningen.

Trolig var det et fly av denne type som tok av og landet på Østensjøvannet tidlig på 1930- tallet.

Sovjetrussisk frimerke fra 1991 som viser luftskipet Norge over Leningrad (Sankt Petersburg) i 1923

Luftskipet Norge dro deretter til Svalbard via Leningrad og Vadsø

Værkart fra 15. april 1926. Kartet viser isobarer, høytrykk og lavtrykk. Det er også med en frontanalyse vist med litt tykkere streker. Markert med «L» er et lavtrykk sør for Island og et mindre lavtrykk nord for Skottland. Advarslen som Amundsens nevø skriver om var nok knytta til lavtrykket nord for Skottland. Dette hadde utviklet seg fra dagen før noe som hadde ført til en vindøkning i Sør-Norge og i Skagerrak. Det var nok en rett avgjørelse å løsne fortøyningene og dra østover. Kartdata fra Det norske meteorologiske institutt, arkivert på papir Riksarkivet (RA/S-1570/T/Ta/Taa/L0149). Kartet er avfotografert på Riksarkivet.

På Ekeberg under luftskipet Norge. Wikipedia commons