LogoHjem

T-banen i Oslo er 50 år i år

Ruter har gitt ut bok om banen

Av Knut Helge Midtbø

Boka har fått tittel: T-banen "50 historier om byens puls". Den inneholder 50 kapitler og er på nesten tre hundre sider. Innholdsfortegnelsen røper at dette er en sammensatt bok. Det er en rekke bidragsytere og redaktør Arne Danielsen har virkelig samlet mye.

Historien om skinnegående kollektivtransport i bydel Østensjø starta med Norges første jernbane fra Kristiania til Eidsvold. På tjuetallet fikk vi Østensjøbanen som nådde Oppsal i 1926 og som i 1958 ble forlenga til Bøler. Ruter er i dag selskapet med ansvar for kollektivtrafikken i StorOslo og de har, sammen med Oslo Vognselskap og Sporveien, gitt ut denne boka.

De som er interessert i den politiske prosessen som førte til at Oslo kommune rett etter sammenslåinga med Aker i 1948 vedtok en ambisiøs og kostbar T-baneplan i 1954 finner historien om denne i boka.

Jeg har personlig en stor interesse for den tekniske løsningen bak skinnegående transport og fant mye om rullende både materiell og annet som sånne som meg liker å lese. Arkitektur og design får også god plass. For meg var det nytt og artig og lese om kong Olavs lite kjente prøvetur på en uferdig Grorudbane 18. mai 1966, bare få dager før den offisielle åpninga til Bergkrystallen søndag 22.mai. Det er alltid mulig å gå mer i detaljer om det meste, men jeg synes løsningen som er valgt er passe detaljert.

Jeg må komme litt mer inn på det sammensatte. Det er plass til stoff om personale på tog og i sperrene på stasjonene og mye interessant stoff om også Tbanens verksted. Kvinnelige ansatte erobret gjennom 50 år stadig nye stillinger på T-banen som tidligere var forbeholdt menn, og også denne delen av historien er med.

Litteratur og kultur får god plass. Tove Nilsen og innledningen til hennes fire bøker i skyskraper-trilogien er med. Forfatteren Jørgen Norheim sin tekst om T-banefører 5783 Nagel som forlater plassen bak spakene og toget sitt på Skullerud for å fortsette inn i Østmarka er morsom, han har vært på Bøler bibliotek og snakka om bøkene sine. Han skrev også prologen til åpninga av T-baneringen 21. august 2006. Jeg sakser litt fra denne teksten som dreier seg om T-banens sjel: « Eg vil ta deg med ein vårdag på line 3. La dei sjå isen gå på Østensjøvannet.

La dei sjå ungane og pensjonistane på veg ut i vårsola». Jeg synes sjøl at turen opp fra Godlia med utsikten mot Østensjøvannet er noe av det fineste vi har på T-banenettet. Dette var bare noen smakebiter fra litteraturdelen av boka.

Kong Olav på Bergrystallen T-banestasjon i forbindeles med den offisielle åpningen av T-banen 22.mai 1966

Boka traff meg på et punkt til. Det var moro med den spesialskrevne Donald-historien fra Andebys T-bane signert Gaute Moe og spenstig tegnet av den norske Donaldtegneren Arild Midthun. Oppveksten min i Donalds glanstid på 50-tallet gjør meg alltid mottakelig for en god Donald-historie.

Utvalget av bilder er omfattende. Kong Olav på trikken under oljekrisa i 1973 er med og jeg synes utvalget ellers er flott. Omslagsbildet er kanskje arrangert, men det viser fargevalget på Stortinget stasjon som kan hende er en av de mest særpregede i dag. Jeg har en mistanke om at dette designet fort kan bli vernet for framtida.

Bokanmeldelser en vel egen sjanger. Jeg ser ofte at anmelderen påpeker faktafeil og jeg vil ikke være dårligere! Det stemningsfulle bildet på side 85 viser Fritz Røed sin tolkning av Bølers egen ridder Don Quijote fra 1978. Robert og Peter Esdailes sortlakkerte skulptur fra 1966 som er nevnt i bildeteksten står nå på taket av Bøler Tbanestasjon. Her har det altså blitt en feil. Jeg skrev noe om å finne det de leter etter. Bak i boka er det et stikkordsregister og dette kunne jeg godt tenke meg kunne vært mere omfattende. Jeg savner for eksempel henvisning til de ulike planer og vedtak.

Det samlet mye artig i denne boka. De de ulike kapitlene kan gjerne leses hver for seg. Jeg koste meg med boka.